Jak i gdzie ładować firmowe auto elektryczne?
Opublikowano: 9.12.2024
3-5 min
Podziel się
Wielu z nas zastanawia się, gdzie i za ile możemy ładować samochód zasilany z gniazdka, czyli popularny PHEV (plug-in hybrid electric vehicle) oraz BEV (Battery Electric Vehicle). Poniżej znajdziesz odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania oraz zestawienie dostępnych metod wraz z pełnym wykazem aktualnych kosztów.
Ładowanie popularnego „elektryka” nie musi być czarną magią! Poniżej znajdziesz 12 najczęściej zadawanych pytań w formule FAQ oraz nasze odpowiedzi, które powinny wnieść nieco nowego spojrzenia na firmową elektromobilność:
1. Czym różni się ładowanie AC od DC?
Ładowanie AC (prądem przemiennym) oraz ładowanie DC (prądem stałym) różnią się głównie sposobem i szybkością dostarczania prądu do baterii w Twoim samochodzie. Ta pierwsza metoda wymaga konwersji (zamiany) prądu zmiennego w gniazdku na prąd stały, który gromadzony jest w baterii, do tego właśnie służy tak zwana ładowarka pokładowa, która jest niejako pośrednikiem w trakcie tego procesu. W przypadku ładowania DC prąd stały bezpośrednio zasila baterię w Twoim samochodzie. Jak możesz się domyślać, ta pierwsza metoda jest znacznie wolniejsza niż ta druga – patrz Tabela na dole artykułu.
2. Czy ładując elektryka w domowego gniazdka naruszam jakieś przepisy?
Absolutnie nie, ale z doświadczenia możemy powiedzieć, że przy zwykłym gniazdku 230V warto obniżyć liczbę amper na ładowarce, aby nie dochodziło do przeciążenia instalacji elektrycznej.
3. Czy w Polsce mamy wystarczającą liczbę punktów ładowania?
W mojej ocenie jest ona skorelowana z liczbą zarejestrowanych pojazdów i jest w zupełności wystarczająca. Warto tu nadmienić, że w lata 2023-2024 to bardzo intensywny rozwój stacji ładowania, ich liczba w Polsce praktycznie podwoiła się, a tylko w październiku bieżącego roku zostało oddane do użytku blisko 1000 publicznych punktów ładowania.
4. Czy ładowanie samochodu na szybkich stacjach DC powoduje degradację baterii?
Tak, choć nie jest to tak szybkie jak w przypadku baterii w telefonie komórkowym czy laptopie. Producenci pojazdów zalecają, aby z ładowarek szybkich i superszybkich korzystać do 80%. Niemniej jak pokazują doświadczenia, samochody jak Tesla potrafią przejechać ponad 0,5 mln km, a degradacja ich baterii nie przekracza 20%. I to nawet mimo częstego korzystania z szybkich stacji SuperCharger.
5. Jak rozliczać koszty ładowanie służbowego samochodu z domowego gniazdka?
Istnieją dwa sprawdzone sposoby, pierwszy to instalacja w domach pracowników tak zwanych wallboxów i korzystając z zewnętrznego operatora zwracanie poniesionych kosztów energii. Drugi sposób to ryczałt, który pracownik korzystający z firmowego auta EV może otrzymać w zamian za korzystanie z domowego gniazdka. W takim przypadku miesięczne wynagrodzenie jest powiększone o 200 – 400 zł na poczet zużytego prądu.
6. Jakie są największe sieci ładowarek w Polsce (stan na listopad 2024)?
Według informacji, jakie udało nam się zebrać, największe sieci ładowania to: GreenWay, Orlen, PowerDot, Noxo, Eleport, Elocity, Tauron, Budimex i Lidl.
7. Jak i gdzie najlepiej ładować hybrydę PHEV?
Znakomita większość pojazdów o napędzie hybrydowym typu PHEV może być zasilana wyłącznie prądem zmiennym, co siłą rzeczy powoduje, iż możemy korzystać z ładowarek typu AC. Najbardziej efektywną metodą ładowania takich pojazdów jest wallbox (lub gniazdo siłowe), którym dysponujemy w domu lub biurze. Bateria jest ładowana w trakcie naszej pracy lub odpoczynku w domu, a cała operacja zajmuje 5-8h.
8. Czy ładując samochód w domu doprowadzę do zwiększenia kosztów energii elektrycznej?
Zamrożenie cen prądu dla gospodarstw domowych sprawiło, że aktualna cena 1 kWh wynosi 0,85 zł. W przypadku, jeśli przekroczymy roczny limit zużycia w wysokości 1500 kWh, to cena jednostkowa może zostać podniesiona o około 15%. W naszej ocenie to wciąż bardzo mało w stosunku do kosztów paliwa.
9. Czy użytkowanie samochodu elektrycznego może być tańsze niż spalinowego?
Zdecydowanie TAK! Według prostej matematycznej kalkulacji możemy sprawdzić, że koszt pokonania 100 km na benzynie wynosi obecnie około 51 zł; natomiast koszt pokonania tych samych 100 km na prądzie ładowanym w domu wyniesie 18 zł. Dopiero ładowanym na superszybkich, publicznych stacjach będzie droższe i wyniesienie 65 zł. Warto tu jednak zaznaczyć, że około 70% wszystkich sesji ładowania realizujemy w domu lub biurze po najniższych stawkach za 1 kWh.
10. Ile w rzeczywistości trwa ładowanie samochodu elektrycznego?
Poniższa tabela z dostępnymi metodami ładowania doskonale pokazuje różnice pomiędzy wolną ładowarką AC oraz superszybkim ładowarkami DC. Te pierwsze zazwyczaj używamy w domu lub biurze, gdzie samochód ładuje się podczas naszej pracy lub w nocy. Te drugie to doskonałe miejsce do podładowania samochodu, kiedy jesteśmy w trasie. Tak, celowo użyłem słowa podładowania, gdyż w przeciwieństwie do samochodu spalinowego, auta w pełni elektrycznego zazwyczaj nie ładujemy „do pełna” na stacji DC, a jedynie w ciągu 10-20 min uzupełniamy energię do pokonania kolejnych 250-400 km naszej drogi.
11. Chcę zainstalować prywatną ładowarkę w biurze lub fabryce, gdzie szukać dostawcy?
Zdecydowanie najlepszym kierunkiem będzie kontakt z największymi operatorami na Polskim rynku, czyli GreenWay lub Elocity. W mojej ocenie mają one największe doświadczenie w tym zakresie, co również zostało potwierdzone liczbą zrealizowanych inwestycji.
12. Czy istnieje jedno narzędzie, która daje dostęp do wielu sieci ładowania?
Tak, w Polsce możemy korzystać z wielu dostawców plastikowych kart RFiD oraz tylko z jednego w pełni cyfrowego rozwiązania na telefon, które konsoliduje największe sieci ładowania - i jest to aplikacja Mooveno. Znajdziemy w niej ponad 4500 punktów ładowania w całej Polsce, a dodatkowo możemy uzyskać rabat flotowy sięgający nawet 60 gr za każdy kWh.
![Tabelka do artykułu zielona v1.png](https://cms.mooveno.pl/uploads/Tabelka_do_artykulu_zielona_v1_6dbc14868b.png)
Podziel się
Podziel się