AI w procesach zakupowych: rekomendacje

Eksperci od sztucznej inteligencji i procesów zakupowych - Adam Polasz i Grzegorz Filipowski - wzięli udział w webinarze Mooveno "AI w procesach zakupowych". Poznaj ich rekomendacje dotyczące wdrażania nowych technologii!

2 min
czytania
Opublikowane: 27.06.2025
AI w procurement
1.

Eksperci o nowych technologiach

W webinarze Mooveno, prowadzonym przez Krzysztofa Kołodyńskiego wzięli udział eksperci:

Grzegorz Filipowski, Head of Consulting w Marketplanet

Doświadczony Dyrektor ds. Zakupów z ponad 25-letnim doświadczeniem w przekształcaniu funkcji zakupów w strategiczny czynnik sukcesu biznesowego. Jego doświadczenie obejmuje Source-to-Pay (S2P), Procure-to-Pay (P2P), strategiczne pozyskiwanie, zarządzanie dostawcami i optymalizację procesu zakupów. Prowadził duże projekty w sektorach energetycznym, gazowym i naftowym, górniczym, FMCG, bankowym, infrastrukturalnym i rządowym, ze szczególnym uwzględnieniem transformacji cyfrowej. Specjalizuje się we wdrażaniu zaawansowanych platform zakupowych, takich jak SAP Ariba, Marketplanet Procurement Suite, Coupa i IVALUA, w celu usprawnienia procesów, zwiększenia współpracy z dostawcami i zapewnienia doskonałości operacyjnej.

 

Adam Polasz, CEO Delikatesy badawcze

Ekspert w zakresie zastosowań sztucznej inteligencji w biznesie, trener i doradca w obszarze narzędzi AI usprawniających pracę firm. Właściciel agencji badawczo-szkoleniowej Delikatesy Badawcze, specjalizującej się w szkoleniach i wdrażaniu nowoczesnych rozwiązań AI w organizacjach.
Od lat szkoli firmy z różnych branż pokazując, jak efektywnie wykorzystywać sztuczną inteligencję w różnych obszarach (marketingu, hr, administracji, obsłudze klientów, r&d czy badaniach) do automatyzacji, analizy danych i optymalizacji pracy i procesów.

2.

Główne wnioski z webinarium

 Jak przygotować się do wdrożenia AI w zakupach?

  • Nie działać impulsywnie. Transformacja AI to proces – nie warto „wrzucać” rozwiązań na siłę.
  • Zacznij od wybranych obszarów. Zamiast rewolucji w całym dziale, lepiej rozpocząć od pilotażu w miejscach, które generują najwięcej wyzwań.
  • Szkolenie zespołu to podstawa. Kluczowe jest oswojenie pracowników z technologią – im większe zrozumienie, tym większa efektywność.

 

Ludzie – Procesy – Technologia (kolejność ma znaczenie)

  • Ludzie: Zrozumienie ich potrzeb, przygotowanie zespołu, przełamanie oporów.
  • Procesy: Zidentyfikowanie obszarów wymagających optymalizacji – np. sourcing, negocjacje, kontrakty.
  • Technologia: Dopiero na końcu dobieramy odpowiednie narzędzia AI wspierające wybrane etapy.

​​

Czy AI zagraża miejscom pracy?

  • Nie. AI nie ma na celu redukcji zatrudnienia.
  • Ale... ma na celu przesunięcie pracowników z powtarzalnych zadań do działań strategicznych, np. poszukiwania innowacyjnych dostawców, analiz rynkowych, tworzenia wartości.

 

Obszary zastosowania AI w zakupach

  • Planowanie i sourcing: analiza dostawców, rynku, danych o cenach, przygotowanie do negocjacji.
  • Kontraktowanie: analiza umów (np. pod kątem nowych regulacji), porównywanie zapisów, sugerowanie zmian.
  • Procesy operacyjne: automatyzacja katalogów, zamówień, weryfikacji faktur, raportowanie.
  • Weryfikacja dokumentów: AI może przeanalizować tysiące dokumentów w kilka minut.
  • Web scraping i analiza danych: szybkie zbieranie danych z rynku i porównywanie ofert.
  • Praca na własnych danych: trenowanie AI na firmowych dokumentach pozwala na dopasowanie stylu komunikacji i większą trafność odpowiedzi.

 

Kluczowa rola komunikacji z AI

  • AI jest tak „inteligentne”, jak dobrze je poprosimy.
  • Precyzyjne pytania = trafne odpowiedzi.
  • Język angielski często daje lepsze rezultaty – narzędzia są częściej trenowane na anglojęzycznych danych.
  • Warto rozwijać tzw. „prompting”, czyli sztukę zadawania odpowiednich pytań (niekoniecznie skomplikowaną!).

 

Jak rozmawiać z CFO o inwestycji w AI?

  • Zacznij od pilotażu – już za kilkaset dolarów miesięcznie można przetestować realne korzyści np. z chatbotów.
  • Pokaż ROI. Business case oparty na liczbach to najlepszy argument.
  • Skalowanie możliwe w każdej chwili: Od prostych subskrypcji po duże wdrożenia on-premise lub z partnerami (Microsoft, Google).

     

Dodatkowe rekomendacje

  • Zaangażuj IT i działy bezpieczeństwa już na starcie.
  • Zadbaj o osobę w zespole, która będzie „sparing partnerem” – przeszkoloną z możliwości narzędzi AI.
  • Myśl długofalowo: Małe wdrożenia to początek większej transformacji.

 

Chcesz dowiedzieć więcej o tym, jak Mooveno może Ci pomóc? Napisz do nas: krzysztof.kolodynski@mooveno.pl albo umów bezpłatną konsultację TUTAJ 

Tagi:
AI
zakupy
procurement