Działy zakupowe powinny inicjować wdrożenia z zakresu ekomobilności. Podsumowanie panelu dyskusyjnego

Ekomobilność odgrywa coraz większą rolę w strategii biznesowej firm. Kluczowy wpływ na jej wdrażanie mają działy zakupowe. Przedstawiamy główne wnioski płynące z panelu dyskusyjnego „Ewolucja procesów zakupowych w kontekście obecnych wyzwań związanych z ekomobilnością”.

3 min
czytania
Opublikowane: 27.09.2024
image_16_kopia_13c7125ba5.jpeg
1.

"Polska ma szansę wznieść się na nowy poziom wzrostu produktywności"

Według wrześniowego raportu Banku Światowego "Polska ma szansę wznieść się na nowy poziom wzrostu produktywności". Wśród kluczowych warunków sukcesu, jakie wymienia instytucja są: przyspieszona absorpcja technologii, inteligentny przemysł współgrający z ekologią i dekarbonizacja. Te rekomendacje są w dużym stopniu zbieżne z wnioskami płynącymi z panelu dyskusyjnego zatytułowanego „Ewolucja procesów zakupowych w kontekście obecnych wyzwań związanych z ekomobilnością”. W rozmowie przeprowadzonej 20 września w warszawskim Forcie Mokotów i moderowanej przez Krzysztofa Kołodyńskiego, Sales Managera w Mooveno, wzięli udział dyrektorzy zakupowi trzech dużych korporacji: Marek Andrychów z BNP Paribas, Ewa Klimowicz z Orange Polska i Agnieszka Przybylska z Żabka Polska. Przedstawiamy najważniejsze wnioski z rozmowy.

2.

Zrównoważony rozwój jako strategia biznesowa

Zrównoważony rozwój staje się elementem długoterminowej strategii biznesowej dużych firm. Wynika to nie tylko z konieczności czysto formalnego dostosowania się do regulacji, ale również z potrzeby zachowania konkurencyjności w nowych realiach rynkowych, a także budowania wizerunku marki przyjaznej dla środowiska i ludzi. „Zielone” cele przestały być jedynie hasłami i pociągają za sobą konkretne działania. Przykładowo Orange Polska opracował strategię „Orange Goes Green”, w ramach której inwestuje w energooszczędne technologie, odnawia urządzenia telekomunikacyjne, zamiast je utylizować, i inwestuje w odnawialne źródła energii. Firma chce również osiągnąć neutralność klimatyczną do 2040 r. (10 lat przed terminem przewidzianym przez Unię Europejską).

3.

Wymiana floty to kluczowy element dekarbonizacji

Jednym z głównych elementów strategii zrównoważonego rozwoju w dużych przedsiębiorstwach jest wymiana floty samochodowej. To proces współrealizowany przez działy zakupowe każdej z firm reprezentowanych w panelu. Tempo wymiany i priorytety zależą m.in. od specyfiki działalności biznesowej. Przykładowo w Żabka Polska flota jest głównym emitentem CO2. W ramach dekarbonizacji firma stara się zmniejszyć liczbę samochodów spalinowych na rzecz elektrycznych i hybrydowych. Podobne działania prowadzą BNP Paribas i Orange.

4.

Tempo wdrażania ekomobilności zależy od rozwoju infrastruktury i wygody użytkownika

Firmy są coraz bardziej zainteresowane inwestycjami w ekomobilność nie tylko ze względu na „zielone” regulacje, ale również coraz szerszą ofertą pojazdów i coraz lepszą dostępność infrastruktury, przekładającą się na wygodę korzystania z „elektryków”. – W ostatnich latach nastąpił znaczący postęp w zakresie rozwoju elektromobilnej infrastruktury. W 2020 r. na trasie Poznań–Warszawa były tylko dwie stacje do ładowania samochodów elektrycznych. Obecnie ładowarki są dostępne praktycznie w co drugim MOP-ie – mówi Agnieszka Przybylska z Żabka Polska. Większa wygoda użytkowania wynika również z rozmaitych rozwiązań wspierających ekomobilność, takich jak np. aplikacja Mooveno, oferująca kompleksowy pakiet usług mobilności dla firmowej floty (zobacz tutaj https://www.mooveno.pl/oferta).

5.

„Zakupowcy” coraz częściej stosują kryteria ekologiczne w wyborze dostawców

Regulacje z zakresu zrównoważonego rozwoju, w tym obowiązki raportowania ESG, zmuszają firmy do lepszej kontroli łańcucha dostaw. Wpływa to na procesy zakupowe i częstsze stosowanie kryteriów ekologicznych w wyborze dostawców czy konkretnych rozwiązań. Duże organizacje stosują procedury, które pozwalają im się upewnić, że ich kontrahenci przestrzegają przepisów i dobrych praktyk z zakresu ochrony środowiska i społecznej odpowiedzialności biznesu. – Każde postępowanie zakupowe opatrzone „zielonymi” kryteriami to wkład działu zakupowego do realizacji celów zrównoważonego rozwoju – podkreśla  Ewa Klimowicz z Orange Polska.

6.

Działy zakupowe powinny inicjować rozwiązania z zakresu ekomobilności

Inicjatywy z zakresu ekomobilności leżą w gestii działów zakupowych, a nie tylko fleet managerów. Wynika to z faktu, że ekomobilność stanowi element szerszej strategii rozwojowej firm oraz z konieczności uwzględnienia dodatkowych kosztów związanych z inwestycją we flotę. – Inwestycje w ekomobilność powinny uwzględniać total cost of ownership, obejmujący, poza kosztem zakupu czy leasingu floty, również koszty budowy infrastruktury i zakupu energii – mówi Marek Andrychów, podkreślając kluczową rolę działów zakupowych w tym procesie. Andrychów zaznacza też, że firmy powinny wspierać działy zakupowe w zakresie prowadzenia postępowań ofertowych i negocjowania cen energii. Paneliści zgodzili się również co do tego, że działy zakupowe powinny być inicjatorem wdrażania innowacji technologicznych i zmian w duchu zrównoważonego rozwoju.

Zapraszamy do pobrania e-booka "Niskoemisyjna flota", który podpowiada, jak redukować emisje, a zaraz osiągać na do 50% oszczędności dzięki elektryfikacji floty. Ebook można pobrać TUTAJ. 

Mooveno_baner_1200x627.jpg
Tagi:
CSRD
ekologia
elektryfikacja
flota
ślad węglowy